Menu

'Diri Saya ^_^'

My photo
♥Aku tak sempurna. Kau pun tak sempurna. Ketidaksempurnaanmu menjadi pelengkap ketidaksempurnaanku, hingga kita akan sempurna, meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha sempurna, yang berhak menilai kesempurnaan kita...♥

'P.I.E.S ^_^'

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Beberapa hari yang lepas, saya telah berpeluang mengikuti Program yang dibuat untuk adik-adik dari kelas aliran agama di SMK Saujana Impian, Kajang. Alhamdulillah, banyak ilmu yang dapat saya perolehi sepanjang program tersebut, dari segi Rohani dan Jasmani, walaupun saya kesana untuk membantu dengan menjadi salah seorang 'fassi'. Terima kasih bro Alif, kerana telah mengajak saya untuk turut serta dalam program berkenaan, serta terima kasih juga buat bro Zul, bro Nur, bro Syamil,bro Wan, sis Dalila, sis Athirah, sis Sarah dan sis Wani atas segala perkongsian sepanjang program tersebut. Semoga ukhwah yang terjalin akan berpanjangan, insya-Allah.


Sedikit perkongsian daripada program tersebut. ^_^

Di dalam diri setiap insan terdapat 4 potensi, yang adakala tidak disedari oleh seseorang itu. Potensi yang ada ini, dapat membantu seseorang untuk berjaya jika ia mengetahui potensi yang ada dalam diri sendiri dan tahu untuk mempratikkan potensi yang ada. Potensi yang ada dalam diri seseorang insan dikenali sebagai P.I.E.S  iaitu, 'physical', 'intellectual', 'emotional' dan 'spritual'.

"Wahai anak Adam! Pusatkanlah perhatianmu hanya untuk beribadah kepadaKu, nescaya Aku akan penuhi dadamu dengan kekayaan dan Aku tutup kekafiranmu, Aku penuhi keperluanmu, dan jika tidak Engkau lakukan demikian akan Aku penuhi dadamu dengan kebimbangan dan kesibukkan dan tidak aku tutupi kekafiranmu" (Hadis Qudsi, Riwayat Tarmidzi dan Bahaiqi)

Untuk melalukan sesuatu perkara kita perlu ada niat. Tanpa niat yang telah ditetapkan terlebih dahulu, sesuatu perkara itu susah untuk dilaksanakan. Selain itu, untuk memastikan kita sentiasa bersyukur di atas pemberian nikmat daripada Allah s.w.t, kepada hambanya. Hendaklah kita bersyukur dan cuba untuk membiasakan diri dengan memohon kebenaran daripada Allah s.w.t sebelum melakukan sesuatu di atas muka bumi ini. Apa yang ada di atas muka bumi ini adalah milik kepunyaanNya, kita sebagai seorang hamba hanya menumpang dan menggunakan segala nikmat pemberian daripada Allah s.w.t, kita perlu sentiasa untuk bersyukur atas apa yang telah diberi.

Selain itu, juga di terangkan mengenai Konsep 5S iaitu senyum, salam, soal, sopan dan santun. Apabila kita sentiasa mengamalkan konsep ini, insya-Allah, ia akan menghadirkan rasa cinta hanya kerana Alah s.w.t. Surah Al-Ahzab ayat 21 , boleh diambil sebagai rujukan untuk konsep 5S. Konsep 5S ini, telah memupuk semangat dan perasaan di antara sahabat-sahabat jika dilakukan dengan ikhlas, insya-Allah.

Untuk mencapai sesuatu kejayaan, seseorang insan perlu mengetahui matlamat di dalam hidupnya terlebih dahulu, sekiranya tiada matlamat dah arah tuju, mereka tidak akan mampu untuk mencapai kejayaan yang diimpikan. Apabila sudah mempunyai matlamat yang diimpikan, pasti seseorang itu akan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memperolehinya.

Sebagai seorang hamba, kita hendaklah menggunakan segala masa yang ada dengan melakukan perkara-perkara yang bermanfaat. Jangan dibazirkan masa tersebut dengan apa yang tidak berfaedah. Jika tidak, ia pasti akan merugikan diri insan tersebut. Masa tidak akan menunggu kita, masa yang telah berlalu tidak akan datang kembali.

"Demi Masa, Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian,KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh, Dan berpesan-pesan pada kebaikan, dan berpesan-pesan pada kesabaran." (Al-Asr)

Alhamdulillah, banyak ilmu yang saya perolehi dalam program tersebut. Teknik untuk dibuat ketika mengantuk (tapi kadang2 buat, masih ada rasa ngantuk, macam mane tu? ^_^)dan juga teknik menghafal secara menyanyikan lagu memang menarik, bagi yang suka menyanyi boleh menggunakannya dengan membuat 'point' utama menjadi sebuah lagu.. Juga ukhwah bersama adik-adik yang mengikutinya.. ^_^ Always miss korang nanti.. (kita boleh jumpa kat luar nanti =D) insya-Allah..


Antara 'fasi' yang terlibat dalam Program tersebut.. ^_^


Adik-adik yang memang best + sporting ^_^

adik-adik kumpulan saya.. ^_^ (nanti kita jumpa lagi, insya-Allah)

Semoga kita dipanjangkan umur untuk berjumpa lagi, insya-Allah.. Untuk adik-adik yang bakal menduduki PMR dan SPM, semoga berjaya!! Yakin pada diri kamu.. dan yakin serta percaya pada janji Allah s.w.t. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang telah Dia aturkan untuk kita, hanya Dia lebih mengetahuinya.

wallahua'lam..

p/s : saya bukan penulis yang baik, ayat + isi ada yang macam tunggang terbalik ^_^

1 'ulasan':

z said...

macam kenal lah yang pakai spek putih tu,nurfirdaus kan?
salam ziarah...:)

'Sahabat'

♥ Popular Post ^_^ ♥

 
'Ketenangan' Copyright © 2013 Design by nurilla Official Love Diaries