'MySelf'

My photo
♥Aku tak sempurna. Kau pun tak sempurna. Ketidaksempurnaanmu menjadi pelengkap ketidaksempurnaanku, hingga kita akan sempurna, meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha sempurna, yang berhak menilai kesempurnaan kita...♥

'Kita Sentiasa Beralasan'

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Pada hari kiamat nanti Allah akan menolak 4 macam alasan dari 4 jenis golongan manusia iaitu :

i. Allah menolak alasan orang kaya kalau sekiranya ia berkata, "Kekayaan yang aku cari dengan usaha titik peluh aku sendiri telah menyibukkan aku sehingga aku tidak sempat melaksanakan amal ibadat dan kebajikan." Firman Allah kepadanya, "Kekayaanmu tidaklah setanding dengan kekayaan Nabi Sulaiman tetapi dia sedikit tidak lalai dan lupa dari mengingati Aku"


ii. Allah menolak alasan dari hamba sahaya sekiranya ia berkata, " Aku adalah seorang hamba dan sentiasa terikat dengan suruhan yang menjadikan aku tidak bebas. Oleh sebab itu aku tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMu." Firman Allah kepadanya, "UtusanKu yang bernama Nabi Yusof juga pernah menjadi hamba tetapi tidak pernah pula leka dari mengerjakan ibadatnya terhadapKu"


iii. Allah menolak alasan dari orang miskin sekiranya ia berkata, "Kemiskinan dan kekurangan yang kami miliki inilah yang menyebabkan kami tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMu" Firman Allah kepadanya, "Kemiskinan yang kamu rasai tidaklah semiskin sebagaimana seorang utusanKu iaitu Nabi Isa a.s dan ia tidaklah pula mengabaikan tanggungjawabnya kepadaKu"


iv. Allah menolak alasan dari orang yang sedang menderita sakit sekiranya ia berkata, "Penyakit inilah yang menghalang akau dari melakukan sujud terhadapMu" Firman Allah kepdanya, "Penyakitmu itu tidaklah seteruk seperti apa yang dialami oleh hambaKu yang mulia iaitu Nabi ayub a.s tetapi lidah dan hatinya sedikit pun tidak pernah berhenti dari menyebutkan akan namaKu"



wallahua'lam...

-diari-

4 sahabat:

Anonymous said...

duhh....bila alasan2 stereotaip itu ditolak Allah...

kne muhasabah lg dan lg ni...

nurecch said...

to radzi:

sama2 kta muhasabah diri..
insya-allah..

♥ Nur Hazlina Binti Mohd Fisol ♥ said...

Bersama kita bermuhasabah dan mencari resolusi yang teguh! :)

Anonymous said...

salam,

terima kasih.... :)

♥ Popular Post ^_^ ♥

 
'Ketenangan' Copyright © 2013 Design by nurilla Official Love Diaries