Menu

'Diri Saya ^_^'

My photo
♥Aku tak sempurna. Kau pun tak sempurna. Ketidaksempurnaanmu menjadi pelengkap ketidaksempurnaanku, hingga kita akan sempurna, meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha sempurna, yang berhak menilai kesempurnaan kita...♥

'Mampukah Kita Bersabar Sepertinya?'

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang





Dalam kehidupan kita sebagai hambanya,kita tentu akan diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan dariNya. Apabila kita mengalami sesuatu ujian atau musibah, sabarkah kita untuk menerima setiap ujian dan musibah yang terjadi. Adakah kita dapat menerimanya?

kisah ini saya ambil sebagai ikhtibar untuk diri saya ini..insya-allah..

Syeikh Abu Usman Al Hiri adalah seorang abid yang terkenal dengan kesabarannya, beliau tidak pernah marah, merasa kecewa, putus asa dan apa saja yang menimpa keatas dirinya selama hayatnya.

Kerana tidak percaya kepada akhlak Abu Usman yang tinggi itu, seorang lelaki telah mengundang beliau ke rumahnya untuk suatu jamuan bagi mengujinya.Sebaik tiba di muka pintu rumah, Syeikh Abu Usman terus dihalau dengan berbagai cacian serta herdikan yang menghinakan. Namun Abu Usman tetap bersabar diatas apa yang berlaku dan beredar dari situ.

Hanya beberapa langkah ke hadapan, lelaki ini memanggil semula Abu Usman. Setelah itu dihalaunya semula seperti yang dilakukan diawalnya tadi. Demikianlah hal ini berulang sehingga 30 kali, namun ia sedikit pun tidak menunjukkan tanda marah. Akhirnya lelaki ini mengakui kesabaran Abu Usman, lalu ia segera memohon maaf darinya.

Kata Abu Usman, " Apa yang aku lakukan ini adalah terlalu mudah, anjing pun boleh lakukan seperti apa aku buat. Cuba engkau perhatikan, jika dipanggil ia datang, jika dihalau ia pergi tanpa menunjukkan rasa marah, kecewa atau putus asa sedikit pun. Apalah ertinya kesabaranku ini jika ianya boleh dilakukan oleh seekor anjing yang tidak berakal"

-kita sebagai hamba Allah adakah mampu kita bersabar jika diperlakukan sedemikian rupa?

wallahua'lam...

-diari islamiah-

0 'ulasan':

'Sahabat'

♥ Popular Post ^_^ ♥

 
'Ketenangan' Copyright © 2013 Design by nurilla Official Love Diaries