'MySelf'

My photo
♥Aku tak sempurna. Kau pun tak sempurna. Ketidaksempurnaanmu menjadi pelengkap ketidaksempurnaanku, hingga kita akan sempurna, meskipun hanya bagi kita berdua. Biarlah Allah yang Maha sempurna, yang berhak menilai kesempurnaan kita...♥

'Pertama kali datang "haid" '

Entry kali nie saya tulis kerana tertarik dengan satu thread yang dibuka oleh seorang sahabat di iluvislam...mungkin adik yang bertanya soalan ini masih baru mengalaminya.. jadi dia bertanya beberapa soalan berkaitan haid pertama kali..
hanya ssekadar perkongsian untuk diri ini dan semua...

mengenai doa apabila haid pertama kali mungkin kita boleh melihat pada riwayat ini :

Riwayat Daripada Saiyidina Aishah R.A.diambil daripada kitab yang bernama Durratun Nasihin Fil Wa, zi Wal Jsrar dikarang oleh Osman Bin Hasan Ahmad As Sakiril Khubuwi

"Tidak ada daripada seorang perempuan yang kedatangan haid melainkan adalah haidnya itu menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu daripada segala dosa-dosanya dan sekiranya ia membaca doa (dibawah) pada hari yang pertama yakni:

Segala puji bagi Allah di atas segala hal dan aku memohon keampunan kepada Allah daripada segala dosa.

-maka menulis oleh Allah baginya terlepas daripada api neraka dan dapat lalu di atas Sirat dengan selamat dan aman daripada azab dan meninggikan oleh Allah Taala baginya dengan tiap satu hari dan satu malam akan pangkatnya empat puluh orang mati syahid manakala adalah perempuan itu dikira berzikir kepada Allah Taala di dalam masa haidnya
-wallahua'lam..





selain itu mungkin terdapat persoalan yang bermain di fikiran kanak-kanak yang pertama kali mengalaminya..saya membaca satu artikel mengenai pertama kali datang haid di utusan malaysia.. apa yang diulas serta contoh adalah :

TAHUN ini, kanak-kanak manis, Fatin Nabila akan berusia 11 tahun tanggal Februari ini. Dia sudah mula ada perasaan malu kepada kanak-kanak lelaki seusianya, tidak mahu lagi memakai pakaian yang mencerminkan kanak-kanak seperti watak kartun, sudah pandai menjaga kulit muka dan inginkan rambut yang berfesyen.

Ini adalah ciri-ciri yang menunjukkan Fatin sedang dalam transaksi kanak-kanak ke alam remaja dan sekali gus baligh. Ini adalah kejadian fisiologi yang biasa terjadi kepada kanak-kanak perempuan yang akan menjadi dewasa, biasanya antara usia sembilan hingga 15 tahun.

Pada waktu usia sebeginilah, darah haid yang menandakan seseorang itu telah baligh akan keluar.

Justeru, kanak-kanak seusia begini harus diberi penjelasan yang sebenarnya. Memang benar mereka telah mengetahuinya mengenai haid ini menerusi iklan televisyen yang mempaparkan penggunaan tuala wanita, namun apa sebenarnya haid dan bagaimana untuk menghadapinya tidak diketahui.

Lebih malang lagi jika ibu-ibu tidak mengendahkan soal kedatangan haid buat kali pertama anaknya itu. Ini kerana banyak persoalan yang bermain di minda kanak-kanak ini yang perlu penjelasan supaya mereka dapat mengalaminya tanpa sebarang masalah.

Antara persoalan yang selalu ada dalam fikiran mereka:

* Bila haid akan keluar?

* Bagaimana mereka akan mengalaminya, sakit atau tidak?

* Bagaimana hendak mengahadapinya?

* Bagaimana hendak memakai tuala wanita?

* Malu!

* Jika datang tiba-tiba di sekolah, bagaimana?

* Apa yang perlu dihindarkan semasa datang haid?

Sebenarnya banyak lagi persoalan yang tidak mungkin terjawab selagi mereka tidak mengalaminya sendiri, namun seelok-eloknya sedikit panduan harus diberitahu terlebih dahulu.

Pertama, terangkan apakah itu haid?

Setiap bulan, ovari dalam badan perempuan akan menyediakan satu ovum untuk menunggu ia matang dan dilepaskan. Selepas itu, ovum akan berhenti di saluran ovari, sedia untuk persenyawaan. Ketika ini, bahagian dalam uterus akan menjadi lembut supaya ovum boleh berada di dalamnya. Jika ovum bersama dengan sperma, mereka akan bersenyawa di dalam uterus. Jika tidak ovum akan dialirkan keluar badan bersama membran uterus. Darah dan badan sel inilah dikatkan haid.

Kedua, jangka waktu hari haid

Kebiasaannya dalam tiga hingga enam hari. Darah ini berwarna merah atau coklat hitam.

Ketiga, tiada halangan untuk beriadah atau melakukan aktiviti

Kanak-kanak ini boleh terus melakukan aktiviti dan beriadah kerana boleh membantu mengurangkan kesakitan perut ketika haid.

Keempat, sakit

Kadang kala seseorang itu akan mengalami sakit perut ketika datang haid, biasanya di bahagian bawah perut. Ini adalah kerana pengecutan yang kuat oleh uterus untuk mengalir membran uterus keluar.

Kelima, kerap tukar tuala wanita

Biasanya dalam satu hari harus menukar tiga hingga lima kali (anggaran empat hingga lima jam sekali tukar) bergantung kepada banyaknya darah keluar.

Keenam, tindakan jika haid datang tiba-tiba di sekolah

Beri alasan untuk ke tandas. Jika tiada tuala wanita ketika itu, anda boleh meminta daripada guru. Darah yang terkena pada belakang pakaian hendaklah dicuci di tandas.

Ketujuh, pembuangan tuala wanita

Tuala wanita yang telah digunakan haruslah dibungkus dengan suratkhabar dan dibuang ke dalam tong sampah.

Tip semasa datang haid

* Kurangkan pengambilan garam kerana boleh menyebabkan pengumpulan cecair dalam badan dan menyebabkan ketidakselesaan.

* Makan dengan cukup.

* Sekiranya sakit perut, boleh mengambil makanan seperti coklat, teh, yogurt atau susu.

* Makan sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, roti, ikan, tomato dan pisang.

* Bersenam dan melakukan aktiviti ringan.

* Mandi dan tukar tuala wanita pada masa yang tetap.

Info:

Apa yang dimaksudkan dengan pediatrik ginekologi untuk remaja.

Bagi yang tidak tahu, ginekologi merupakan satu langkah penjagaan kesihatan untuk anggota reproduksi wanita, malah penjagaan ini sebenarnya patut bermula pada apa jua peringkat umur.

Pediatrik ginekologi untuk remaja memberikan pengetahuan tentang ilmu mengenai penjagaan anggota reproduksi untuk kanak-kanak perempuan dari usia bayi hingga berumur 22 tahun.

Ahli pediatrik ginekologi untuk remaja.

Ahli pediatrik ginekologi untuk remaja ini telah diberi latihan khas untuk memberi pemeriksaan yang lebih sensitif, umur yang bersesuaian serta rawatannya.

Mereka ini telah dilatih untuk memahami kepelbagaian perubahan tubuh badan pada peringkat awal proses kematangan serta dari aspek psikologi. Mereka juga dilatih tentang cara komunikasi dengan kanak-kanak serta ibu bapa mereka.

Pemeriksaan dijalankan dan dijamin tidak mendatangkan ketidakselesaan pada kanak-kanak, peralatan yang digunakan juga direka khas untuk memeriksa kanak-kanak dan remaja perempuan.

Kepentingan pediatrik ginekologi untuk remaja.

Dalam masa setahun daripada tarikh seorang remaja wanita menghadapi haidnya yang pertama, dia juga mestilah menghadiri pemeriksaan kesihatannya dengan mana-mana ahli ginekologi.

Kebanyakan gadis menghadapi haid pertama apabila mereka berumur lingkungan 9 hingga 15 tahun. Menerusi kajian, majoriti kanak-kanak perempuan mula didatangi haid ketika mereka berusia 12 tahun.

Ahli ginekologi terlatih ini akan memberi tahu apakah keperluan kanak-kanak dan remaja ini serta memberi mereka ilmu tentang pemeriksaan bahagian organ seks dan payu dara.

Pemeriksaan ginekologi ini memberi jawapan segala persoalan serta informasi tentang isu berkaitan kesihatan dan seksual.

Ahli ginekologi remaja juga telah dilatih untuk memberikan pandangan tentang isu berkaitan hal kesihatan remaja seperti jerawat, perkembangan fizikal badan, pemakanan tidak teratur, penyalahgunaan dadah dan alkohol.

sumber : arkib utusan malaysia (5/2/2008)

sebagai ibu atau kakak..perlu membantu anak atau adik mereka yang baru mengalami perubahan ini dalam diri.. bagi mengelakkan mereka bertambah gelisah dan keliru..

wallahua'lam..

13 sahabat:

sabrina said...

alahai kak..mcm mana ni kak,sya tak bca pown doa first haid....mcm mna ni??toloonngg...........

nurecch said...

insya-allah x per dik...(^_^)
itu akak cari sbb ada yang tanye hari tu..

wallahua'lam..

sabrina said...

salam...
akak..msti putri gunung ledang yang tanya kan????

sya laa tu..sabrina=putrigunung ledang....

hehehe...sowi ek..bnyak sangat soal akak..huhuhuh

nurecch said...

salam sabrina...
yer ke nie..hehe
tak per dik...
sambil tu akak pun menambah ilmu..
da pape mdg jer akak..
insya-allah akak tlg mne yg akak th..(^_^)

PUrPLe itu CooL!! said...

blog awak menarik.... saya baru pertama kali membacanya.. harap saya akan dapat teruskan membaca blog awak..:)

Anonymous said...

thanks for this blog.Alhamdulillah sy dpt bcer doa first time kene haid ni.^_^

like pink said...

saya pertama kali dtg haid

Unknown said...

kak , umur paling lewat datang haid tingkatan berapa ?

Unknown said...

Assalammuaikum akak , akak saya ada dtang haid , tp saya malu hendak memberi tahu emak sya , bagai mna ya ?

natasya said...

Umur saya dah 15thun . Tapi masih belum datang haid . Adakah saya akan mandul ?

nurecch said...

@raihana - nanti akak cube share lagi info ya.. InshaAllah =)

@ain - jangan malu adk =)

@natasya - wallahua'llam. Nnti akak share info yang ada yer inshaAllah

Anonymous said...

Asalamualaikum kak,
jangka masa datang haid yang paling lama berapa hari ye?

Záty Rose said...

Akak, saya sekarang dah form 2, tapi masih tak datang haid! apakah sebabnya?

♥ Popular Post ^_^ ♥

 
'Ketenangan' Copyright © 2013 Design by nurilla Official Love Diaries